pop1

Story Cubes

?? Pora na pierwszy odcinek naszego cyklu „Popkultura w służbie edukacji”! ??

Dzisiaj opowiemy o Story Cubes, czyli kostkach, które na swoich ściankach zamiast kropek mają rysunki! Czy to od wydawnictwa REBEL.pl, czy z Flying Tiger Polska, czy te zrobione poprzez naklejenie własnych symboli (polecamy!) – wszystkie sprawdzą się świetnie 🙂
W świecie story cubes panuje całkowita dowolność – tak naprawdę ogranicza nas tylko nasza kreatywność ?❌?

My szczególnie wykorzystujemy je jako wsparcie nauki języka angielskiego ????. Znakomicie sprawdzają się jako wartościowy przerywnik pobudzający do myślenia po angielsku, a równocześnie dający dużo radości. Grę można wykorzystać zarówno z pojedynczą osobą, jak i w grupie 🙂 Poniższy podział aktywności jest przykładowy – wszystko zawsze należy dostosować do ucznia i jego poziomu. A czasem nawet warto samemu pozwolić uczniowi wymyślić zabawę i jej reguły ??

➡️ przedszkolaki
? storycubesowe kalambury
Bierzemy jedną/kilka kości i w konkretny sposób nazywamy poszczególne ścianki. Ustalone nazwy powtarzamy kilka razy na głos, pokazując równocześnie na rysunek. Na przemian rzucamy kośćmi i staramy się pokazać wylosowane słowo, tak by druga osoba podała odpowiedź po angielsku (ważne, by dorosły również był osobą zgadującą).

➡️ klasy I-III
? tłumacz kości
Przygotowujemy karteczki z zapisanymi po angielsku słowami zilustrowanymi na wszystkich ściankach kości (lub skojarzeniami). Dziecko rzuca pulą kości i ma za zadanie przyporządkować wyrzucone symbole do ich angielskich odpowiedników na karteczkach i przeczytać je na głos.
? utrwalanie prostych struktur gramatycznych
Story cubes świetnie sprawdzają się przy prostych strukturach typu ‘”I can”, „I like” „I want to”, a także treningu zdań w konkretnym czasie. Dorosły podaje wybraną strukturę lub hasło (złożone np. z osoby i słówka częstotliwości). Dziecko rzuca kością i buduje zdanie, które w jakikolwiek sposób nawiązuje do symbolu na ściance i oczywiście poprawnie wykorzystuje zadaną strukturę.

➡️ klasy IV-VIII
? trening zdań złożonych podrzędnie
Do zestawu kostek dołączamy dodatkowo karteczki z wypisanymi wybranymi łącznikami – np. because, so lub who, which, where. Zadaniem ucznia jest połączenie dwóch kości za pomocą odpowiedniego słowa w logiczną całość
? prosty storytelling
Uczeń rzuca kośćmi, w zależności od wariantu – po kolei lub wszystkimi na raz – a następnie jego zadaniem jest ułożenie z nich sensownej historii. Można narzucić konieczność użycia dwóch czasów i wyraźnego ich rozróżnienia – np. past simple oraz past continuous.

➡️ liceum
? pisemny storytelling
Uczeń rzuca kośćmi i jego zadaniem jest napisanie krótkiej formy wypowiedzi (e-maila/pocztówki) nawiązującego do symboli
? trening interakcji
Uczeń wraz z drugą osobą na zmianę rzucają kośćmi i wypowiadają po trzy zdania, które łączyć mają się w logiczną całość. Umiejętność interakcji i szybkiego reagowania na słowa drugiej osoby przydaje się przede wszystkim podczas pierwszego zadania na maturze ustnej

Zachęcamy do dzielenia się innymi pomysłami wykorzystania story cubes! ?