O kompetencji pisania wśród współczesnych uczniów

Często rozmawiam z rodzicami moich uczniów podczas indywidualnych konsultacji. Poza sprawami wychowawczymi i ogólnorozwojowymi dotyczącymi danego dziecka, omawiamy jego postępy w zakresie nauki języka polskiego. Mam to szczęście, że nauczany przeze mnie przedmiot nie jest na celowniku całego społeczeństwa, w odróżnieniu od matematyki czy języka angielskiego, niemniej regularnie zdarza mi się słyszeć pełne zaniepokojenia głosy rodziców, którzy skarżą się, że ich pociechy nie potrafią… pisać. Najczęściej padają uwagi typu: „Kiedy ja chodziłem/-am do szkoły, to wypracowania musiały być napisane starannie, bez ani jednego kleksa czy skreślenia!” „On/ona w ogóle nie umie pisać. Pisze skrótami, tak jak mówi. Mam wrażenie, że

Przeczytaj wpis

Gry w edukacji polonistycznej

Nadchodzą święta, a wraz z nimi dylematy tysięcyrodziców, co sprezentować swoim pociechom pod choinkę. Wiadomo, zabawki powinnybyć funkcjonalne, pięknie wykonane, pobudzające kreatywność i… edukacyjne! Aleco wybrać? Tak się składa, że z mojego punktu widzenia (nauczyciela dzieci imłodzieży z klas IV-VIII) odpowiedź jest prosta – grę planszową!             Nie od dziś wiemy, że gry planszowe dobroczynnie wpływają na rozwój dzieci, bawiąci niepostrzeżenie edukując. Nic więc dziwnego, że są coraz szerzej wykorzystywanena zajęciach szkolnych. Dla mnie jako polonisty szczególnie ważne i cenne sąnastępujące kategorie gier: gry pomagające trenować umiejętności narracyjne, gry planszowe oparte na fabułach lektur szkolnych, gry językowe. I Jedną z

Przeczytaj wpis

Spór wiecznie niezakończony – kanon lektur szkolnych

            W ostatnich tygodniach po raz kolejny rozgorzała dyskusja na temat kanonu lektur, jaki powinien obowiązywać w polskich szkołach. Stało się to za sprawą urzędującego ministra edukacji, zdaniem którego listę obligatoryjnych pozycji należałoby uzupełnić o więcej tekstów o treściach katolickich i patriotycznych. Wobec tak postawionego postulatu jak bumerang powraca zadawane co jakiś czas pytanie, czy kanon lektur szkolnych jest rzeczywiście niezbędny i potrzebny, zwłaszcza w czasach nowych technologii, pluralizmu i wzrostu zainteresowania nauczaniem spersonalizowanym (a więc takim, które stara się dobierać treści nauczania do potrzeb danego ucznia)? A jeśli tak, to jak powinien wyglądać?             Kiedy zaczynałem pracę jako nauczyciel

Przeczytaj wpis

Mądrze się powygłupiać!

Uśmiech buduje relacje i leczy. A żart ma wychowawczy wpływ na dzieci. Dlaczego tak się dzieje? Jesteśmy dorośli. Pełnimy różne ważne funkcje. Pracujemy „na chleb”. Jako rodzice, nauczyciele czy wychowawcy, mamy pod swoją opieką dzieci i młodzież. To duża odpowiedzialność- wychować ich i wyedukować tak, aby sobie poradzili w życiu. Czas szybko biegnie ( mówimy: „mordercze tempo”), często mamy poczucie, że nie sposób ze wszystkim zdążyć. Multum codziennych, koniecznych czynności domowych, obowiązki w pracy, „obsługa” szkoły i zajęć dodatkowych dzieci, powinności wobec własnych rodziców, czasem jeszcze jakieś inne zobowiązania. Czujemy się jak na karuzeli! Wszystko to jest ważne i poważne.

Przeczytaj wpis

Burzyć mury, budować mosty – pochwała edukacji holistycznej

            Tradycyjny, dobrze nam wszystkim znany model kształcenia dzieci i młodzieży zakłada, że począwszy od IV klasy szkoły podstawowej, uczniowie są już na tyle dojrzali, że można im zaserwować tzw. „poważną naukę”, czyli wyprowadzić z okresu, w którym dominowało nauczanie zintegrowane i zaprowadzić porządek akademicko-przedmiotowy. Wiele dzieci kończących klasę III tylko na to czeka – w końcu będą prawdziwe oceny, różni nauczyciele i jasno wytyczone granice pomiędzy dziedzinami wiedzy.  Dobrze pamiętam okres, kiedy sam stawiałem swoje pierwsze kroki w podstawówce, a było to w roku 1999 r. – weszła wtedy w życie sławetna reforma powołująca do życia gimnazja i odświeżająca

Przeczytaj wpis

Budować mosty, nie mury

Opowieść 50-letniej Krystyny: „Miałam wtedy 3 -4 latka. Tato zabrał mnie na bal karnawałowy, organizowany dla dzieci pracowników w jego miejscu pracy. Weszliśmy do pięknie udekorowanej sali: balony, serpentyny, migocące brokatem wielkie, tekturowe „płatki śniegu”, kolorowe lampki. Nigdy jeszcze czegoś takiego nie widziałam, poczułam się jak w bajce! Tato przywitał się z innymi rodzicami. To moja Krysia!- mówił, przedstawiając mnie wielu dorosłym i dzieciom. Tyle nowych twarzy i imion! Potem pani, przebrana za wróżkę- w długiej, błyszczącej sukni z koronkami i cekinami oraz diademem na pięknych, długich włosach, zaprosiła dzieci do części sali w pobliżu podwyższenia, gdzie siedzieli prawdziwi muzycy

Przeczytaj wpis

KOMUNIKACJA to nie tylko słowa

Od pierwszego dnia, kiedy człowiek pojawia się na świecie, zaczyna się komunikować. Zbliżony do piersi mamy szuka ustami sutka. Kwili, gdy czegoś potrzebuje, a potrzebuje, na równi z pokarmem, bliskości. Wyrażonej dotykiem ciało do ciała, znajomym zapachem ,  rytmem bicia jej  serca, głosem. Mam rocznego wnuka, z którym świetnie się dogadujemy. Oczywiście on jeszcze nie wypowiada żadnego słowa, ale to niczemu nie przeszkadza. Bo przecież komunikacja, to nie tylko słowa. A właściwie przede wszystkim to, co poza słowami. Dobre parę miesięcy temu mój wnuk nauczył się skupiać wzrok na mojej twarzy. Kiedy się nad nim pochylałam i mówiłam do niego,

Przeczytaj wpis

DYKTATURA MODY W SZKOLE

Trudno się jej oprzeć.  Skąd się bierze? Jak sobie z nią poradzić? Naukę w szkole zaczynają dzieci w wieku 6/7 lat, a kończą nastolatki ok.19 r.ż. Te kilkanaście lat kariery szkolnej, to okres przemiany od absolwenta przedszkola po pełnoletniego obywatela. Czas intensywnego wzrostu i rozwoju fizycznego, intelektualnego, emocjonalnego i duchowego.                    Ci, którzy są rodzicami wiedzą, że zwracanie uwagi na własny ubiór zaczyna się w różnym wieku. Są dzieci, które wiele lat wkładają bez dyskusji to, co rodzic przygotuje. A są i takie, które już jako kilkulatki mają swoje wyraźne upodobania, o których uwzględnienie potrafią walczyć do upadłego. Młodsze dzieci

Przeczytaj wpis

Nasze plany na jesień 2020 roku

Niedawno zaczął się rok szkolny. Chcemy, by wszystko wróciło do normalności. Wierzymy, że i nam uda się powrócić do Was z naszymi warsztatami. Planów mamy mnóstwo! Na razie prezentujemy propozycje warsztatów, jakie przygotowały na najbliższy czas Anna Kucharska-Zygmunt i Małgorzata Pióro Albumy rodzinne – turbodoładowanie – https://www.facebook.com/events/932304687288353/ Szkoła dla Rodziców i Wychowawców – https://www.facebook.com/events/615687579020450/ Instrukcja obsługi nastolatka – https://www.facebook.com/events/1808033536011876/ Warsztaty fotograficzne – https://www.facebook.com/events/2387176481584150/ O motywacji – https://www.facebook.com/events/704157630137868/ Mamy szczerą nadzieję że warsztaty odbędą się w Boży Młyn, ale jesteśmy również przygotowani na opcję on-line .

Przeczytaj wpis

Pandemia koronawirusa: wyzwanie edukacyjne z przyszłości

Rok szkolny 2020/2021 wita nas samymi znakami zapytania. Dyrektorzy i nauczyciele usiłują obłaskawić niepewną rzeczywistość szkolną, szukając optymalnych rozwiązań palących problemów i opracowując tony procedur regulujących praktycznie każdy aspekt funkcjonowania placówek. Nikt jednak nie wie, z jakimi faktycznymi wyzwaniami przyjdzie nam się mierzyć od 1 września, wszyscy też zadają sobie pytanie, czy powrót nauki zdalnej nie jest przypadkiem kwestią czasu. Jakkolwiek by było, spróbujmy spojrzeć na całą tę sytuację szerzej i zastanowić się, co nam ona mówi o kondycji systemu edukacyjnego w Polsce w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.    Pandemia koronawirusa wymusiła na uczniach, nauczycielach i rodzicach konieczność błyskawicznego dostosowania

Przeczytaj wpis